Marijke Bisschop
Gedragstherapeute
Een smartphone is een handig gebruiksinstrument dat naast telefoneren ook veel extra’s te bieden heeft. Maar hoe leer je je kinderen dat ze niet ongelimiteerd kunnen bellen en surfen? En wie betaalt welke kosten? Pedagoge Marijke Bisschop zet je op weg.
Kinderen en gsm
De smartphone als leerinstrument

Eigenlijk is de smartphone een ideale manier om te leren omgaan met de waarde van geld en de kostprijs van het dagelijkse leven.

Je hebt de aankoopprijs van de smartphone zelf maar er zijn ook de vaste kosten voor telefonie en internet waarvoor we moeten plannen, sparen en keuzes maken. Kinderen weten dat nog niet, maar moeten het wel van jongs af aan beseffen en leren.

 

De eerste smartphone

De aankoop van een eerste smartphone wordt vaak door de ouders of grootouders gefinancierd. De achterliggende reden is dat ouders hun kind willen bereiken: weten waar ze zijn en of ze veilig zijn aangekomen aan school, bij vriendjes of de sportclub. Maak dus ook duidelijke afspraken rond het smartphone-gebruik van je kind.

Een tip: betrek je kind bij de aankoop van een eerste smartphone. Dit is een ideaal moment voor de financiële opvoeding en zelfstandigheid van je kind. Maak samen een vergelijkende studie van de verschillende smartphones. Op deze manier leert je kind dat niet elke telefoon dezelfde prijs heeft.

Spreek op voorhand af hoeveel je hieraan wil besteden. Je kind hoeft zeker geen duur exemplaar te hebben. Via de vergelijkende studie en het gekende budget kunnen jullie op zoek gaan naar de mogelijkheden en een goede keuze maken.

Je kind krijgt zo een eerste zicht op de kostprijs van een smartphone. Wil je zoon of dochter later een duurder merk, dan kan hij of zij hiervoor tijdig leren sparen.

 

Bijkomende abonnementskosten

De aankoop van een smartphone is slechts de eerste stap. Daarnaast moet je als ouder beslissen of jullie met een abonnement of prepaid kaart werken. En wat het minimum bedrag is dat je kind nodig heeft om met een smartphone te kunnen en leren omgaan.

Weten hoeveel bel- en internet krediet je kind nodig heeft, is een leerproces voor jou als ouder en voor je kind. Het bedrag hangt af van de afspraken die jullie maken. Moet je kind je elke dag bellen of een sms sturen wanneer hij of zij op school aankomt en vertrekt? Wil je online kunnen communiceren met je kind via apps zoals WhatsApp, Instagram of Snapchat?

Handig is een formule te vinden die flexibel aangepast kan worden aan jullie behoeften. Je kan ook afspreken dat je als ouder een bepaald basisbedrag betaald. Gaat je kind hier over, dan betaalt hij of zij zelf het bijkomend bedrag.

Extra kosten

1. Schade

Een smartphone valt wel eens op de grond, in een plas water of nog leuker…in het toilet. Een gebarsten scherm of erger…wie betaalt de reparatiekosten? Maak ook hier duidelijke afspraken. De herstelling van een eerste gebarsten scherm nemen de ouders nog vaak voor hun rekening. Maar laat je kind meezoeken naar een geschikte hersteller qua prijs en kwaliteit. Ook al was het een ongeluk, mee zoeken naar een financieel interessante oplossing geeft je zoon of dochter een groeiende verantwoordelijkheid.

Bij een volgend schadegeval spreek je af hoeveel je kind zelf moet bijdragen. Dat gebarsten scherm kan dan ineens minder erg zijn dan de eerste keer…

 

2. Verlies of diefstal

Bij verlies zomaar een nieuwe smartphone kopen voor je kind is niet aan te raden. Zo gaat het in het echte leven ook niet. Je kind leert hier niets uit op gebied van respectvol omgaan met persoonlijke spullen, de waarde van geld en geld opzij zetten voor onverwachte gebeurtenissen.

Als je zoon of dochter een nieuwe smartphone wil, dan zal hij of zij hiervoor het spaargeld moeten aanspreken. Of bij gebrek hieraan starten met sparen. Als ouder kan je op het einde van de rit de spaarinspanningen eventueel belonen door een stukje tussen te komen. Zo leert je kind dat sparen wordt beloond.

Bij diefstal kan je nog rekening houden met de omstandigheden want je kind treft geen schuld. Je kan hier anders reageren en samen werken naar een oplossing.

Als tijdelijke oplossing kan je jouw oude exemplaar opdiepen. Want je wil natuurlijk contact kunnen hebben met je kind op bepaalde momenten.

 

3. Verzekering

Het is niet gek om je kind te leren zijn of haar telefoon te laten verzekeren. Meestal zegt dit kinderen nog niets, maar zo kan je proactief inspelen op schade aan en verlies of diefstal van de smartphone. Uiteraard zijn de voorwaarden afhankelijk van het type verzekering. Als er dan effectief iets gebeurt, zal je kind blij zijn dat het via deze weg opgelost kan worden. En zo leer je hen ook zorg te dragen voor hun persoonlijke bezittingen en hier voorzichtig en verstandig mee om te springen.

 

4. Zakgeld

Als je je kind wil leren sparen en (mee) betalen voor bepaalde zaken, dan is een zeker budget geven noodzakelijk. Zakgeld of telefoongeld… hiermee kan je kind oefenen en leren om zijn of haar financiële huishouding op punt te zetten: wat kan en mag ik uitgeven uitgegeven, wat moet ik sparen, … Zo leert je kind omgaan met geld en na te denken over zijn of haar uitgaven en overschotten.

Het allernieuwste smartphone-model, een cool hoesje, een hippe koptelefoon, … Kinderen moeten leren dat niet alles zomaar in hun schoot wordt geworpen. Daarom leren we onze kinderen sparen: voor leuke extra’s, voor onvoorziene omstandigheden en om een reserve op te bouwen voor als ze echt iets nodig hebben.

De smartphone is een ideaal middel tot financiële opvoeding en spaarzaamheid omdat een kind heel veel over heeft voor zijn of haar telefoon. Het is vaak het meest waardevolle persoonlijk bezit.

Leer je kind sparen voor de kosten van zijn of haar smartphone via Yongo. En nodig supporters uit om een centje bij te dragen.

 

Ontdek Yongo ! >

keer gedeeld

Lees ook

Een eerste smartphone voor je kind? 4 tips voor ouders!
Meer lezen?
Marijke Bisschop
5 vragen van alleenstaande ouders die sparen voor hun kind
Meer lezen?
Onze redactie
Kindergeld: sparen of uitgeven?
Meer lezen?
Onze redactie


Met het innovatieve spaar- en beleggingsplatform van Yongo investeer je in de toekomst van jouw kinderen.

Klantendienst +32 (0)2 664 03 80
Wij zijn beschikbaar
Ma-Vr : van 08u tot 18u

Contact Faq